27.05.2020
Підсумковий урок.
«Епохи всесвітньої історії та ступені розвитку людства».
| Історія Давнього світу (кінець V ст. н. е.) | Історія середніх віків (V — кінець XV ст.) | Історія Нового часу (кінець XV — початок XX ст.) | Новітня історія (з початку ХХ ст.) |
| Становлення цивілізації, формування аграрно – ремісничої цивілізації | Розвинена аграрно-реміснича цивілізація | Перехід до індустріальної цивілізації / загибель індіанських цивілізацій | Розвинена індустріальна цивілізація |
Зміст епохи Нового часу
Епоха Нового часу має свій неповторний вигляд, вона різноманітна у своїх проявах і залишила нам багатоманітну історичну спадщину. Новий час поділяється на окремі періоди:
• перший — кінець XV — кінець XVIII ст. — вивчається у 8 класі;
• другий — кінець XVIII — початок ХХ ст. — вивчається у 9 класі.
У перший період історії Нового часу відбувається формування основ індустріального суспільства.
Індустріальне суспільство — суспільство, в якому завершений процес створення великої, технологічно розвиненої промисловості.
• перший — кінець XV — кінець XVIII ст. — вивчається у 8 класі;
• другий — кінець XVIII — початок ХХ ст. — вивчається у 9 класі.
У перший період історії Нового часу відбувається формування основ індустріального суспільства.
Індустріальне суспільство — суспільство, в якому завершений процес створення великої, технологічно розвиненої промисловості.
Прискорення розвитку виробництва спричинило вдосконалення старих і створення нових знарядь праці. У XV ст. відбувся стрибок у розвитку техніки. Було винайдено верхньобійне колесо водяного двигуна (гірська справа, обробка металу, приведення в рух молота, преса). Із XIV ст. почали будувати домни. Водяне колесо використовувалося для піддування повітря у піч. З’явилися нові верстати (токарні, шліфувальні, гвинторізальні).
З’явився механічний годинник. Розвивалася військова техніка: з’являється ручна вогнепальна зброя (мушкети), важкі та легкі гармати. Відбувся переворот у військовій справі: на зміну рицарському війську прийшла масова
наймана армія. З’явилися компас, астролябія, каравела. Це сприяло активному дослідженню та освоєнню нових земель.
наймана армія. З’явилися компас, астролябія, каравела. Це сприяло активному дослідженню та освоєнню нових земель.
Удосконалення знарядь праці, технології призвели до поглиблення спеціалізації ремісників. Вони стали працювати не на замовлення, а на ринок. Виникає мануфактура (визначення записується у зошит; від рука + виготовлення) — велике підприємство, засноване на розподілі праці; хоча праця переважно ручна, але застосовувалися механізми, які рухалися за допомогою води або вітра. Збільшилася продуктивність праці, розширилася торгівля, почав формуватися національний і міжнародний ринок, підвищилися прибутки підприємців і купців. Виникли біржі — місце продажу товарів оптом. З’явилися перші банки — установи, що виконують функції посередника у кредитуванні та сплаті платежів (визначення записується в зошит).
У цей час з’являються нові прошарки суспільства: наймані робітники і буржуазія. Починається розвиток капіталістичних відносин.
Буржуазія, зміцнивши своє матеріальне становище, вступила у боротьбу з дворянством за владу. У цей час у ряді країн Європи відбулося зміцнення монархії, яка виступала посередником між дворянством і буржуазією. Монархія поступово трансформувалася в абсолютну.
Абсолютна монархія — повна, необмежена влада короля.
20.05.2020Буржуазія, зміцнивши своє матеріальне становище, вступила у боротьбу з дворянством за владу. У цей час у ряді країн Європи відбулося зміцнення монархії, яка виступала посередником між дворянством і буржуазією. Монархія поступово трансформувалася в абсолютну.
Абсолютна монархія — повна, необмежена влада короля.
Тема. Індія і Персія в XVI - XVIII ст.
План
1. Піднесення Персії та її занепад.
2. Утворення держави Великих Моголів.
3. Господарство й повсякденне життя.
4. Великі Моголи за часів Акбара.
5. Розквіт індійської культури.
На початку XVI ст. Делійський султанат, створений на початку ХІІІ ст., розпався на безліч ворогуючих між собою князівств. Прагнення верховного правителя - делійського султана підкорити непокірних князів супроводжувалися жорстокими війнами. Найбільше “уславився” цим султан Ібрахім Лоді. Налаштовані проти нього васали об'єдналися й запросили на допомогу Захіруддіна Мухаммада Бабура - правителя Кабула.
На початку XVI ст. Індійський султанат, створений на початку ХІІІ ст., розпався на безліч ворогуючих між собою князівств. Прагнення верховного правителя - делійського султана підкорити непокірних князів супроводжувалися жорстокими війнами. Найбільше “уславився” цим султан Ібрахім Лоді. Налаштовані проти нього васали об'єдналися й запросили на допомогу Захіруддіна Мухаммада Бабура - правителя Кабула.
Нащадок великих завойовників Тамерлана і Чингісхана, він поставив собі за мету завоювати Індію. Бабур мав у своєму розпорядженні чудово навчену кінноту та артилерію. У квітні 1526 р. гармати Бабура зламали опір сутана. Бабур об’єднав під своєю владою велику частину північної Індії від Інду до Гангу. Цю державу згодом назвали імперією Великих Моголів.
Робота з історичними термінами і поняттями
Моголи-спільна назва усіх мусульман (монголів і не монголів), які проживали на завойованих монголами територіях.
Держава Великих Моголів – держава, що існувала на півострові Індостан з 1526 року по 1707 рік.
3. Господарство й повсякденне життя.
ІНДІЯ В ПЕРІОД НОВОГО ЧАСУ
ПЛАН ХАРАКТЕРИСТИКИ ХАРАКТЕРИСТИКА
Економіка Основа економіки - сільське господарство. Скотарство. Іригація. Два-три врожаї на рік. Розвиток ремесла й торгівлі (поява європейських факторій)
Політична система Багато самостійних князівств, якими керували раджі. Після завоювання Індії Бабуром державу очолив Великий Могол (падишах, цар царів). Військово-ленна система - джагір. Допущення індійців до управління державою
Релігія Кілька століть панувало мусульманство, із немусульман збирали спеціальний податок - джизію. Віротерпіння
Соціальна сфера Східна деспотія. Джагір - власник землі збирав податок із селян та зобов’язувався нести військову службу. Сусідська община. Поділ на варни та касти
4. Великі Моголи за часів Акбара.
Бабур об’єднав під своєю владою значну частину північної Індії від Інду до Гангу. Цю державу згодом назвали імперією Великих Моголів.
Золотим століттям цієї держави вважають час правління онука Бабура, падишаха Акбара (1556–1605). Він навіть під час військових походів не забував розв’язувати судові суперечки, призначати урядовців на нові посади. Через всю Індію за його наказом прокладалися дороги. Розширюючи кордони імперії, він говорив: «Правитель завжди повинен прагнути завоювання, інакше його сусіди піднімуть проти нього зброю». За Акбара Великі Моголи завоювали обидва побережжя Індостану та отримали вихід до Індійського океану. Проте… власного флоту Великі Моголи так і не створили. Індійські товари почали перевозити на європейських судах.
Акбар намагався не допустити війни між мусульманами та індуїстами, тому він проголосив рівність усіх релігій імперії.
Постать в історії
Акбар був одним із найвидатніших імператорів Індії. За його правління імперія Великих Моголів досягла найвищої могутності. У 1561 р., коли Акбару виповнилося 18 років, він розпочав підкорення Індостану. Землі тих племен, які чинили опір, безжалісно спустошував, а тим, хто підкорювався, дозволяв зберігати місцеве самоуправління за умови сплати щорічної данини. Унаслідок таких дій створив величезну імперію. Одним із найвизначніших досягнень Акбара була адміністративна реформа, у результаті якої він створив міцну централізовану систему управління. Будучи неписьменним, Акбар сприяв розвитку науки та культури, хоча сам до кінця життя був неписьменним.
Правління Акбара було встановлене жорстокими методами, але, як вважають історики, він став взірцем для майбутніх правителів імперії.
Бабур - засновник імперії Великих Моголів
Засновником імперії Великих Моголів став правитель Афганістану Захіреддін Мухаммед (1483-1530 роки) на прізвисько Бабур (тигр). Бабур - видатна особистість. Він не тільки полководець-завойовник, непересічний державний діяч, а й відомий поет, автор чудових віршів та видатної історико-літературної пам'ятки "Бабур-наме", п'ятисотріччя якої за ініціативою ЮНЕСКО відзначалося у всьому світі. Бабур розбив Ібрахіма, а ще через рік закріпив своє правління в Північній Індії, поклавши цим початок нової мусульманської імперії, яка визначила історію Індії на двісті років. Бабур фактично оволодів долиною Гангу. Воїнам, які брали участь у розгромі останнього Делійського султана, він роздав землі в службове використання, яке одержало назву "джагір". Усіма господарськими справами нових володінь відали управителі - зазвичай індуси, які знали звичаї країни та розміри податків, що їх могли сплачувати селяни. Бабур правив Індією три роки. Він був високоосвіченим носієм середньо-азійської культури. Його записи відбивають ставлення до історії, побуту, флори та фауни відвіданих ним країн, мають значну історичну та літературну цінність. "Бабур-наме" уже в епоху Великих Моголів слугувала настільною книгою імператорів, перекладалася на фарсі та вишукано ілюструвалася кращими майстрами індуської мініатюри. Індусів Бабур розглядав як "невірних", дивився на них з презирством, але не переслідував. Перед смертю він поділив свої володіння між синами, залишивши Індію старшому - Хумаюну і наказавши іншим, які одержали Пенджаб, Кабул та Кандагар, підкорятися йому.
Правління Акбара, онука Бабура – час розквіту держави Великих Моголів;
Акба́р або Акбар Великий (15 жовтня 1542 - 27 жовтня 1605, Агра) – третій падишах (1556-1605) з династії Великих Моголів, онук Бабура, прямий нащадок Тамерлана. Акбар був видатним державним діячем, допитливою, хоч і неграмотною людиною, мав прекрасну пам'ять, був сміливим та здібним воєначальником. Акбар Великий народився в Амаракоті, в Сінді (нині провінція Пакистану), де провів перші 12 років свого життя. У 1555 він разом зі своїм батьком Хумаюном переїхав, повернувся в Делі, який перетворився на центр літературного та художнього відродження.
У 1556 Хумаюн помер і Акбар у віці 14 років став правителем. Через чотири роки він вигнав регента Байрам-хана і, потім поваливши впливового-
Адхам-хана, придушивши кілька заколотів (зокрема Баз Бахадура в Мальві), у тому числі за участю свого брата Хакіма в1579, приступив до розширення кордонів успадкованої імперії.
3 жовтня 1605 Акбар захворів на дизентерію, від якої він вже ніколи не оговтався. Він, як вважають, помер 26 жовтня 1605, після чого його тіло було поховане у мавзолеї в Сикандра, Аґра.
Акбар залишив багату спадщину як для держави Великих Моголів, так і для індійського субконтиненту в цілому. Він міцно вкорінив авторитет держави Великих Моголів в Індії та за її межами, після того, як ліквідував загрозу з боку афганців під час царювання його батька, встановивши свою військову і дипломатичну перевагу. Під час його правління, характер змін набув рис світського і ліберального, з акцентом на культурну інтеграцію. Він також представив кілька далекоглядних соціальних реформ, у тому числі легалізацію повторного шлюбу для вдів і підвищення віку вступу в шлюб.
Акбар навіть під час військових походів не забував розв’язувати судові суперечки, призначати урядовців на нові посади. Через всю Індію за його наказом прокладалися дороги. Розширюючи кордони імперії, він говорив: «Правитель завжди повинен прагнути завоювання, інакше його сусіди піднімуть проти нього зброю». Проте, власного флоту Великі Моголи так і не створили. Індійські товари почали перевозити на європейських судах. Акбар намагався не допустити війни між мусульманами та індуїстами, тому він проголосив рівність усіх релігій імперії.
Час правління онука Бабура, падишаха Акбара (1556–1605) вважають золотим століттям цієї держави.
5. Розквіт індійської культури.
КУЛЬТУРА ІНДІЇ
НАПРЯМОК ХАРАКТЕРИСТИКА
Освіта Збереження старої індійської системи освіти - навчання при храмах хлопчиків із заможних сімей. Мусульманська освіта - медресе
Наука Продовжували діяти обсерваторії (значних відкриттів не було). Розвиток медицини - психологічні дослідження, пластичні операції. Розвиток математики. Історичний твір Абу-ль-Фазла «Акбар-наме» (політична та військова історія часів Акбара)
Література Розвиток поезії. Падишах Бабур - «Бабур-наме». Вірші перською мовою на індійські мотиви - Файзі. Вірші мовою хінді - Тулсі Дас «Ра - мачарисманаса». Шах Джахан «Мемуари»
Архітектура За Акбара будівництво палаців-фортець в Агрі та Лахорі, гробниць у Делі, заснування міста Фатхпур-Сікрі. За Джахана - розвиток садово-паркового мистецтва, резиденція падишаха в Делі, мечеть-мавзолей Тадж-Махал
Живопис Найбільш поширені мініатюри, поєднання індійської та монгольської мініатюр. Використання мінеральних фарб. Відомі художники - Ходжа Абд-ус-Самад, Дасванатх, Басаван
• Індія була однією з найбагатших країн Азії. У XVI ст. вона зазнала чергової навали завойовників - моголів, які створили імперію Великих Моголів. Імперія проіснувала до початку XVIII ст. Її розпад збігся з процесом активного проникнення англійців, які поступово перетворювали Індію на свою найбільшу і найбагатшу колонію.
• Культура Індії доби Великих Моголів поєднала в собі елементи й традиції індійської, перської, середньоазійської, арабської культур і залишила нащадкам пам'ятки неповторної краси.
Головним суперником османів на Сході стала Персія, у якій правила династія Сефевидів. Вершини своєї могутності Сефевидський Іран досяг за часів Аббаса І. Наприкінці XVII ст. Персія припинила свій розвиток і стала швидко занепадати.
Висновки
Індія досягла вершини свого розвитку за часів Великих Моголів, які створили державу, поєднавши індійські та мусульманські звичаї. Проте, проіснувавши протягом двох століть, імперія була знищена англійськими колонізаторами - Індія перетворилася на англійську колонію.
ЗАВДАННЯ
1. Опрацюйте §27.
2. Складіть історичний портрет Бабура або Аббаса І (на вибір).
13.05.2020 року.
Підсумкова контрольна робота з всесвітньої історії ( 8кл.)
(роботу виконуєте в зошитах, фото відповідей надсилаєте по вайберу 0668454968)
1.Позначте ім’я іспанського полководця, який очолив придушення виступу в Нідерландах.
а) Герцог Альба
б) принц Вільгельм Оранський
в) принц Моріц Оранський
г)граф Лестер
2. Позначте ім’я італійського мореплавця Нового часу, який відкрив Американський континент.
а)Христофор Колумб
б)Васко да Гма
в)Фернандо Магеллан
г)Бартоломео Діаш.
3. Установіть хронологічну послідовність подій.
а) Підписання Вестфальського миру
б) створення Католицької ліги
в) розгром «Непереможної армади»
4.Позначте поняття, яке відповідає наведеному визначенню_ - політична організація з певним статутом, що виникає в Новий час.
а)Держава
б)церква
в)партія
г)орден.
5.Устоновіть відповідність між термінами і визначеннями. (0-2 б.)
(терміни)
а) Панщина
б) Трагедія
в) Повіт
(визначення)
1) адміністративно – територіальна одиниця на Русі ( з XIIIст.) – складалася з міста та підлеглих йому волостей
2) Безкоштовна примусова праця залежних селян –землеробів у господарстві феодала
3) драматичний твір веселого, життєрадісного характеру
4) драматичний твір, що зображує вкрай гострі життєві конфлікти
6.Складіть таблицю « Внутрішня політика Катерини ІІ». (0-2 б.)
7. Опишіть державний устрій США. Кому належала виконавча, законодавча влада? (0-2 б.)
8.Складіть історичний портрет Петра I. (0-2 б.)
06.05.2020 року.
Практичне заняття.
Тема:
Повсякденне життя в країнах Західної Європи у XVIII столітті.
Завдання
1. Опрацювати матеріал "Життя європейців у XVIII ст." (параграф 26).
2. Перелянути презентацію: https://docs.google.com/presentation/d/1SDH1jut9KflMRn_safzWkcnIaro5_ILK/edit#slide=id.p1
3. Виконати завдання: А)

Б)

В) Заповнити таблицю: "Зміни в житті країн Західної Європи в другій половині XVII — XVIII столітті"
| Сфера життя | Перелік змін, як вони змінили життя жителів |
29.04.2020 року
Тема: Колонії Великої Британії в Північній Америці. Декларація незалежності. Війна за незалежність. Утворення США.
План.
1. Створення американських колоній Англії. Соціально-економічний та політичний розвиток колоній.
2. Причини конфлікту між колоніями та метрополією. «Бостонське чаювання». Привід до війни. Декларація незалежності. Перебіг воєнних подій. Версальський мир. Наслідки війни.
3. Становлення органів влади. Конституція США.
Утворення США.
1. Створення американських колоній Англії. Соціально-економічний та політичний розвиток колоній. Формування північноамериканської нації.
Англія пізніше за інші європейські держави почала колонізацію Америки. Перша колонія була заснована у 1607 році у Віргінії. В основному їх засновували торгівельні компанії. Всього утворилося 13 колоній.
Будь-які здобутки колоністів були результатом їх наполегливої праці, тому вони швидко ставали незалежними від компаній і лордів-власників. Збори, представництва, обговорення розпоряджень губернатора, законів, прийнятих англійським парламентом, стали нормою життя.
Поступово формується єдиний ринок, зростає населення (2,5 млн. осіб), Колоністи стали називати себе не за країною походження, а за новою Батьківщиною- американцями.
Робота з поняттям
Нація- стійка соціально-етнічна спільність людей, що характеризується спільною територією, культурою, мовою, традиціями, сталими економічними зв’язками.
Формується як спільність ділових активних людей, які досягли успіхів завдяки наполегливій праці. Розвитку нової ідеології сприяла діяльність американських просвітників. Одним із них був Бенджамін Франклін (1706-1790 рр.).
2. Причини конфлікту між колоніями та метрополією. «Бостонське чаювання». Привід до війни. Декларація незалежності. Перебіг воєнних подій. Версальський мир. Наслідки війни.
Поступово колонії ставали багатшими і багатолюдними –їх стало все важче утримувати в економічній залежності. У ХVІІІ ст. політика до колоній стає більш жорстокою. Запроваджуються нові податки - гербовий збір, мито на чай. Колоністи протестували проти них: «Жодного податку без представництва» (у англійському парламенті). Конфлікт між колоніями і Англією врешті - решт призвів до війни.
Робота з датами і подіями:
1773 р. — «Бостонське чаювання»;
1774 р. — Перший континентальний конгрес;
1775 р. — Другий континентальний конгрес;
04.07.1776 р. —Декларація незалежності;
Серпень 1776 р. — захоплення англійцями Нью-Йорка, Філадельфії;
Восени 1776 р. — битва біля Саратоги
1781 р. — битва під Йорктауном;
Підсумком боротьби став 03.09.1783 р.- Версальський мирний договір.
Умови: Англія визнавала незалежність США і віддала їм територію від північного кордону Массатусетсу до південного кордону Джорджії, а на заході- до річки Міссісіпі.
Наслідки війни :
Занепад економіки, розрив сталих економічних зв’язків з колишньою метрополією,
Дефіцит дорогоцінних металів,
Знецінення паперових грошей,
Нестача робочої сили у південних штатах,
Зростає вартість життя.
Все це призводить до гострої політичної боротьби. Молода країна потребувала сильної центральної влади, єдиного захищеного ринку.
3. Становлення органів влади. Конституція США.
Влада
Виконавча Законодавча Судова
Президент, віце-президент, Конгрес Верховний суд
Обирається на 4 роки, 2 палати: Сенат, палата вища судова
Голова держави, уряду, представників, інстанція, 6 9
Головнокомандуючий затверджував призначення юристів
на вищі державні посади, довічно
збір податків,
регулював торгівлю,
друк грошей, введення мита,
набір армії та флоту
Демократія- форма політичної системи суспільства, побудована на визнанні народу як джерела державної влади. Передбачає поділ влади на законодавчу, виконавчу, судову гілки та вибори органів державної влади.
Підсумки.
• Від початку XVII ст. відбувався процес колонізації Англією Північної Америки. На середину XVIII ст. тут постало 13 англійських колоній, жителі яких вважалися підданими англійського короля.
• Спроба колоніальної експлуатації цих земель англійською короною викликала обурення колоністів і зрештою призвела до відкритого збройного конфлікту.
• Напередодні Війни за незалежність англійських колоній сформувалася північноамериканська нація. Вона мала всі ознаки нації, крім державної незалежності.
• «Бостонське чаювання» зробило невідворотним силовий варіант розв'язання конфлікту між колоніями і метрополією.
• 4 липня 1776 р. було прийнято Декларацію незалежності США.
• Конституція США була прийнята в 1787 р. Для свого часу вона була найбільш передовою та демократичною. У 1789 р. Конституція була доповнена гарантіями демократичних свобод — Біллем про права.
Завдання:
1). Параграф 25 читати
2). В зошит: виписати нові терміни.
22.04.2020 року.
Тема: Міжнародні відносини ХУІІІ століття.
План.
1. Суперництво між державами.
2. Війна за австрійську спадщину.
3. Семилітня війна.
4. Поділи Речі Посполитої.
Міжнародні відносини.
«Цілі провідних держав Європи у міжнародних відносинах XVIII
ст.»
Франція
|
Англія
|
Австрія
|
Пруссія
|
Росія
|
Домінування в Індії,
Північній Америці
|
Домінування в Індії,
Північній Америці
|
Панування в центральній Європі
|
Панування в центральній Європі
|
Посилення впливу в балтійському
та чорноморському регіонах
|
Поділи Польщі
Назва
|
Дата
|
Результати
|
Наслідки
|
І
|
1772 р.
|
Австрія відійшла до
Галичини;Східна Білорусія – до Росії,Західна Прусія – до Прусського
королівства
|
Унаслідок трьох поділів
державну самостійність
Польщі було ліквідовано
|
ІІ
|
1793 р.
|
Правобережна Україна відійшла
до Росії
|
|
ІІІ
|
1795 р.
|
Росія отримала Західну
Білорусію, Західну Волинь,
Литву й Курляндію; Австрія
— Краківську, Сандомирську та Люблінську області, а Пруссія — інші
землі разом із Варшавою.
|
Завдання.
1. Опрацювати параграф 24.
2. Виписати в зошит нові терміни.
15.04.2020 року.
Тема: Освічений абсолютизм.
План.
1. Поняття освіченого абсолютизму.
2. Особливості політики освіченого абсолютизму в різних країнах.
Освічений абсолютизм- політика в деяких монархічних державах. Її змістом було знищення або перетворення «згори» найбільш застарілих феодальних порядків. Монархи, які здійснювали цю політику ,зображували своє правління як союз королів та філософів.
Риси освіченого абсолютизму
⦁ Віротерпимість.
⦁ Поширення освіти, науки, мистецтва.
⦁ Меркантилізм(економічна політика ,що полягала в активному втручанні державної влади в господарське життя країни)
⦁ Ліквідація феодальних наслідків.
⦁ Секуляризація церковних земель.
Освічений абсолютизм
Освічений абсолютизм
Завдання
1. Опрацювати § 23 підручника.
2. Скласти історичний портрет одного з «освічених монархів».
01.04.2020 року.
Тема: Просвітництво та промислова революція.
План.
1. Початок епохи Просвітництва.
2. Передумови й початок промислової революції .
3. Наслідки промислової революції .
Просвітництво — широка ідейна течія, яка відображала антифеодальні, антиабсолютистські настрої освіченої частини населення у другій половині XVII — XVIII ст. Представники цієї течії (учені, філософи, письменники) вважали метою суспільства людське щастя, шлях до якого — перебудова суспільства відповідно до розуму; були прихильниками теорії природного права.просвітництво
промислова революція
Висновки:
• XVIII ст. називають епохою Просвітництва. Просвітництво — це явище, що торкнулося всіх сфер життя суспільства — політики, релігії, виховання, освіти, науки, техніки, мистецтва і літератури. Просвітителі виступали за зміни й оновлення. Культура епохи інтернаціональна, але має свої особливості в кожній країні. Ідеї Просвітництва дали могутній поштовх розвитку науки.
• Наприкінці XVIII ст. в Англії розпочалася промислова революція. ЇЇ передумовами були аграрна революція і технічні досягнення, найважливішим з яких стала поява парової машини.
• Англія перетворилася на одну з найрозвиненіших країн світу. Її стали називати «майстернею світу». Промислова перевага над іншими країнами дозволила Англії перебрати першість і в торгівлі. Англійці опанували морські торговельні шляхи, створили могутню імперію з величезними колоніальними володіннями.
• Промислова революція призвела до суттєвих соціальних змін. Провідними верствами суспільства стали підприємці та наймані робітники.
Завдання:Опрацювати параграф 22. У зошитах скласти таблицю :Основні винвходи періоду промислової революціі. (зразок стор. 189)
Комментариев нет:
Отправить комментарий